Δευτέρα, 19 Οκτωβρίου 2015

ΓΙΟΥΣΟΥΦΑΚΙΑ ΚΑΙ ΒΕΖΥΡΗΔΕΣ









Έπεσε χθες στην αντίληψή μου μια επιστολή του Αρχιεπίσκοπου προς τον Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού σχετικά με τις εργασίες συντήρησης και αναστήλωσης ενός τούρκικου κτίσματος (Φετιχιέ τζαμί) στο Μοναστηράκι. Ο λόγος που αποφάσισα να κάνω την ανάρτηση ήταν η στρεβλή εικόνα που αποκόμισα από την δημοσίευση της είδησης από τα ΜΜΕ και το διαδίκτυο, πολλά εξ αυτών μάλιστα έβαζαν και λάθος φωτογραφία με άλλο τζαμί.
Για να γίνω πιο κατανοητός ,άσχετα αν σας εξοργίσω και λυπάμαι γι’αυτό, αναρτώ ένα απόσπασμα της εν λόγω επιστολής που κρύβει και όλη τη σημασία της.

«Επανέρχομαι στο σήμερα. Σε ανάρτηση του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού στη «Διαύγεια» (στοιχεία ΑΔΑ: 76Γ5465ΦΘ3-684) διαπίστωσα ότι ελήφθη η απόφαση, κατά την επιθυμία και πίεση των γειτόνων μας (;), να προχωρήσετε στην αναστήλωση του Τζαμιού στο Μοναστηράκι»… 


Ο Αρχιεπίσκοπος είναι φανερά εξοργισμένος και αυτό φαίνεται από την παραπομπή στην απόφαση που αναρτήθηκε στη Διαύγεια (η απόφαση εδώ: https://diavgeia.gov.gr/decision/view/76%CE%935465%CE%A6%CE%983-6%CE%92%CE%A8 ), η οποία δεν αναφέρεται σε αναστήλωση αλλά σε μπάζωμα των χώρων που έχουν ανασκαφεί, ταυτόχρονα κάνει και ένα βαρύτατο και αιχμηρό σχόλιο  προς την πολιτική ηγεσία αφού έμμεσα την χαρακτηρίζει εκτελεστικό όργανο των επιθυμιών των τούρκων. Τι έκανε τον Αρχιεπίσκοπο να οργιστεί τόσο ώστε να «μπερδέψει» την αναστήλωση με το μπάζωμα και να προβεί σε τέτοιο σχόλιο;

Θα το δούμε παρακάτω.

Συνεχίζοντας την επιστολή ο Αρχιεπίσκοπος αντί να τους περάσει από « γενιές δεκατέσσερις»  λέει κάτι μισόλογα για κατακτητές, αλαζονεία και τέλος κάνει πλέον λόγο για τη απόφαση του Αρχαιολογικού Συμβουλίου αλλά και την επιθυμία του να μη μπαζωθούν τα απομεινάρια του Χριστιανικού ναού που βρίσκεται κάτω αλλά και πέριξ των θεμελίων του τζαμιού κλπ κλπ.
Αφήνοντας το βήμα που ήθελε να κάνει μετέωρο και τον αναγνώστη της επιστολής μπερδεμένο, αφού μιλάει με αλληγορίες και στίχους ποιημάτων ενώ θα έπρεπε να μιλήσει καθαρά και ξάστερα.. εκτός αν η αγωνία του έφτανε μέχρι την αναστήλωση του χριστιανικού ναού.
Ας αρχίσουμε λοιπόν να ξετυλίξουμε το κουβάρι…

Ποιό είναι το Φετιχιέ Τζαμί, τι συμβολίζει το ιστορικό της αναστήλωσης  και τι σχέση έχει ο Νταβούτογλου.

Το τζαμί βρίσκεται επί των οδών Πανός και Πελοπίδα στο χώρο της Ρωμαϊκής Αγοράς στο Μοναστηράκι και δεν έχει καμιά σχέση με το λευκό κτίριο(τζαμί του Τζισταράκη) απέναντι από το σταθμό του μετρό.

Το Φετιχιέ Τζαμί ονομάζεται και «τζαμί του Πορθητή». Οικοδομήθηκε για να τιμηθεί η άφιξη του Μωάμεθ του Πορθητή στη πόλη των Αθηνών το 1458.Ήταν το πρώτο και σημαντικότερο ισλαμικό τέμενος της πόλης και εκεί μέσα έγινε η τιμητική τελετή για την άφιξη του Πορθητή. Για να οικοδομηθεί καταστράφηκε η προϋπάρχουσα χριστιανική εκκλησία με προφανείς συμβολικούς λόγους. 

Το τζαμί με την πάροδο των αιώνων άλλαξε πολλές φορές  χρήση. Μετατράπηκε διαδοχικά σε καθολική εκκλησία (1686-1688), το 1824 χρησιμοποιήθηκε ως αλληλοδιδακτικό σχολείο της Φιλομούσου Εταιρείας, με την απελευθέρωση 1827 χρησιμοποιήθηκε ως στρατώνας, στρατιωτική φυλακή, στρατιωτικό αρτοποιείο, αποθήκη σιτηρών (εξ ου και η ονομασία το Τζαμί του Σταροπάζαρου) και φτάνοντας στις μέρες μας ως αποθήκη αρχαιοτήτων, από το 1963 μέχρι το 2010 όπου εκκενώθηκε λόγω προβλημάτων στατικότητας του κτιρίου που δημιουργήθηκαν από τους σεισμούς 1981, 1999.

Φτάνουμε το Δεκέμβριο του 2013. Πρωθυπουργός είναι ο Α. Σαμαράς και υπουργός εξωτερικών ο Ευ. Βενιζέλος. Πραγματοποιεί επίσημη επίσκεψη στην Αθήνα ο  Αχμέτ Νταβούτογλου. Μεταξύ άλλων επισκέπτεται και το εν λόγω τζαμί. Μια πράξη άκρως συμβολική που απέκτησε ακόμα πιο μεγάλη σημασία ύστερα από την προκλητική δήλωση που έκανε κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου μέσα στο υπουργείο εξωτερικών παρουσία του ….να μη πω Βενιζέλου.

«Είδα το Φετιχιέ Τζαμί σε κακή κατάσταση και μου προκάλεσε θλίψη. Σε αντίθεση με τον θαυμασμό που αισθάνομαι όταν βλέπω την Ακρόπολη, το τζαμί και η θέα του μου προκάλεσε θλίψη»
«Νομίζω ότι ταιριάζει στην Αθήνα να αναδεικνύει και διαχρονικά τις πολυπολιτισμικές της διαστάσεις» είπε μεταξύ άλλων ο Νταβούτογλου στις 13/12/2013. Φυσικά απάντηση δεν πήρε από τον Βενιζέλο…( http://www.enikos.gr/politics/199237,BINTEO-O-Ntavoytogloy-8elei-to-Fetixie-Tzami-na-ginei-Akropolh.html )το βίντεο δεν υπάρχει…

Ήδη από τον Μάιο του 2013 είχε ξεκινήσει η διαδικασία αναστήλωσης του τζαμιού αλλά είχε βαλτώσει μέχρι τις 12/12/2013 όπου διενεργήθηκε ο δεύτερος διαγωνισμός για τον ανάδοχο του έργου. 
Φαίνεται ότι ο Νταβούτογλου  παρακολουθούσε την διαδικασία και με τη δήλωσή του πίεσε για την ολοκλήρωσή της.
Ο διαγωνισμός κατακυρώθηκε τον Απρίλιο του 2014  και υπογράφηκε η σύμβαση έργου με τον ανάδοχο το Μάιο του 2014. Το ποσό που εγκρίθηκε φτάνει το 1.300.000 ευρώ.

Κάτω από αυτές τις πληροφορίες η επιστολή του Αρχιεπισκόπου λαμβάνει μια ιδιαίτερη σημασία. Η ιστορία που έλαβε χώρα το 1458 δυστυχώς επαναλαμβάνεται σήμερα με άλλο τρόπο αλλά με την ίδια σημασία.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει και ο πολύ καλός κατά τα άλλα διαδικτυακός τόπος για τα μνημεία της Ελλάδας, του Υπουργείου Πολιτισμού με το όνομα Οδυσσεύς. Στη περιγραφή της ιστορίας του τζαμιού απουσιάζουν οι απαγορευμένες λέξεις «το τζαμί του Πορθητή» και κάθε αναφορά στην ιστορία της κτίσης και της υποδοχής του Μωάμεθ. Το τζαμί για το υπουργείο έχει κτιστεί μετά το 1650!!!
Δείτε εδώ πως αποσιωπάται η ιστορία


πηγές :Θ. Γιοχαλάς-Τόνια Καφετζάκη : Αθήνα (Ιχνηλατώντας την πόλη με οδηγό την ιστορία και τη λογοτεχνία) εκδόσεις ΕΣΤΙΑ
ΤΑ ΝΕΑ, ΔΙΑΥΓΕΙΑ ΥΠΟΥΡΓΡΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, enikos.gr, odysseus.culture.gr




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου