To άρθρο αυτό γράφτηκε πριν μέρες και εμπλουτίστηκε σήμερα με κάποια νέα στοιχεία.Πολλοί μιλούν ανοικτά για ένα ακόμα οικονομικό σκάνδαλο. Εγώ θα μιλήσω για ένα έγκλημα κατά του πολιτισμού.
«...οι άνθρωποι των δισκογραφικών εταιριών όπως και οι άνθρωποι της ΑΕΠΙ, είναι αυτοί που κατέστρεψαν την ελληνική μουσική. Από τις πωλήσεις 50 χιλιάδων άλμπουμ, ο στιχουργός παίρνει 318 ευρώ μικτά. Δυστυχώς, πρόσθεσε, βρισκόμαστε σε μια εποχή που ο συνθέτης και ο στιχουργός, αρχίζει να εξαφανίζεται του όπως έχουν εξαφανιστεί πολλά επαγγέλματα μέσα στο χρόνο. Οι πωλήσεις από τους δίσκους έχουν σχεδόν μηδενιστεί και δυστυχώς όσοι εργάζεστε σε εφημερίδα, απαγορεύεται να γράψετε σχετικά. Κάποτε, πριν 30 και 40 χρόνια, υπήρχε ένα σλόγκαν σε εκκλησιαστικό έρανο που έλεγε «Δώστε και Σώστε», τα λέω αυτά γιατί κάθε νέο συνθέτη που βγάζει την πρώτη του δουλειά, όπως και ο φίλτατος Περικλής, πρέπει να γραφτεί και κάτι παραπάνω από τα υπερθετικά που γράφονται. Εσείς να γράψετε αυτό που πραγματικά σας άρεσε, με απλά λόγια «Γράψτε και Σώστε». Γιατί αν περιμένουμε από τις πωλήσεις των δίσκων χαθήκαμε.»
Παρακολουθώ
από χθες το πρωί το θόρυβο που έχει σηκωθεί με τα οικονομικά σκάνδαλα της ΑΕΠΙ, μιας
ιδιωτικής ανώνυμης εταιρείας που για τους περισσότερους αναγνώστες ήταν μέχρι χθες άγνωστη.Σκοπός της εταιρείας είναι η διαχείριση και προστασία
δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας, για όλα τα έργα που έχουν συνθέσει ή/και
συγγράψει κατά το παρελθόν και για όσα πρόκειται να συνθέσουν ή/και να
συγγράψουν στο μέλλον οι συμβαλλόμενοι με αυτήν, δημιουργοί/δικαιούχοι μουσικών
έργων.
Όσοι όμως έχουν σχέση με τη μουσική ή έχουν κατάστημα που παίζει μουσική γνωρίζουν πολύ καλά περί τίνος πρόκειται και τι μεθόδους χρησιμοποιούσε προκειμένου να εισπράξει χρήματα από παντού.Χρήματα που υποτίθεται ότι μεγάλος μέρος τους θα πήγαινε στους δημιουργούς. Όπως θα διαπιστώσετε παρακάτω η εταιρεία είχε αναπτύξει «πλούσια» δράση σε όλη την Ελλάδα.Δίνεται δε η εντύπωση ότι δρούσε ανενόχλητη έχοντας μια προκλητική ασυλία. Μέχρι πρότινος οι "έλεγχοι" πραγματοποιούνταν χωρίς την παρουσία των αρμοδίων οργάνων του κράτους!!!Δηλαδή ένας ιδιωτικός οργανισμός-εταιρεία έμπαινε σε κάποιο χώρο που έπαιζε μουσική από ένα στερεοφωνικό σύστημα- π.χ. καφενείο- έλεγχε αν είχε ...άδεια μουσικής και αν ο ιδιοκτήτης ήταν συνδρομητής του ΑΕΠΙ με εκπληρωμένες τις οικονομικές υποχρεώσεις προς την εταιρεία. Αν αυτό δεν συνέβαινε τότε του επέβαλλε ένα βαρύ χρηματικό πρόστιμο!!!και κατά περίπτωση άρχιζε ένας δικαστικός μαραθώνιος από τον κάθε επιχειρηματία προκειμένου να δικαιωθεί. Πως όμως αυτή η εταιρεία απόκτησε αυτή την απίστευτη και παράλογη δύναμη;
Η απάντηση βρίσκεται στο νόμο που συντάχθηκε και ψηφίστηκε το 1993 επί κυβερνήσεως Κ. Μητσοτάκη και υπουργού Πολιτισμού Ντόρας Μπακογιάννη και αφορά στη Πνευματική Ιδιοκτησία, Συγγενικά Δικαιώματα και Πολιτιστικά Θέματα(νόμος 2121/93).
http://www.opi.gr/index.php/vivliothiki/2121-1993
Στη χώρα μας από την ισχύ του παραπάνω νόμου, η δημόσια εκτέλεση (π.χ. στο καφενείο) ή ραδιοφωνική μετάδοση ΕΝΟΣ τραγουδιού χωρίς άδεια τιμωρείται αυστηρότερα από την ανθρωποκτονία από αμέλεια, την κατάρτιση ένοπλης ομάδας, την τοκογλυφία, την πλαστογραφία, την απάτη, την αποδοχή και διάθεση προϊόντων εγκλήματος, την κλοπή, την υπεξαίρεση και τα περισσότερα πλημμελήματα του κοινού ποινικού δικαίου, η δε επανάληψή της συνιστά κακούργημα.
Μάλιστα, αν καταδικαστεί κάποιος για μη αδειοδοτημένη δημόσια εκτέλεση, η εξαγορά της ποινής ορίζεται στο δεκαπλάσιο από ό,τι σε οποιαδήποτε παράβαση του Ποινικού Κώδικα. Με απλά λόγια, ένας μεθυσμένος οδηγός που έχει προκαλέσει θανατηφόρο δυστύχημα θα κληθεί να πληρώσει 10 φορές μικρότερο ποσό για την εξαγορά της -κατά πάσα πιθανότητα μικρότερης- ποινής του από εκείνον που εκτελεί ή μεταδίδει ΕΝΑ τραγούδι χωρίς άδεια. (Κων/νος Παρίσσης ,euro2day) (βλ. αρθρο 66 ν.2121/93)
Όσοι όμως έχουν σχέση με τη μουσική ή έχουν κατάστημα που παίζει μουσική γνωρίζουν πολύ καλά περί τίνος πρόκειται και τι μεθόδους χρησιμοποιούσε προκειμένου να εισπράξει χρήματα από παντού.Χρήματα που υποτίθεται ότι μεγάλος μέρος τους θα πήγαινε στους δημιουργούς. Όπως θα διαπιστώσετε παρακάτω η εταιρεία είχε αναπτύξει «πλούσια» δράση σε όλη την Ελλάδα.Δίνεται δε η εντύπωση ότι δρούσε ανενόχλητη έχοντας μια προκλητική ασυλία. Μέχρι πρότινος οι "έλεγχοι" πραγματοποιούνταν χωρίς την παρουσία των αρμοδίων οργάνων του κράτους!!!Δηλαδή ένας ιδιωτικός οργανισμός-εταιρεία έμπαινε σε κάποιο χώρο που έπαιζε μουσική από ένα στερεοφωνικό σύστημα- π.χ. καφενείο- έλεγχε αν είχε ...άδεια μουσικής και αν ο ιδιοκτήτης ήταν συνδρομητής του ΑΕΠΙ με εκπληρωμένες τις οικονομικές υποχρεώσεις προς την εταιρεία. Αν αυτό δεν συνέβαινε τότε του επέβαλλε ένα βαρύ χρηματικό πρόστιμο!!!και κατά περίπτωση άρχιζε ένας δικαστικός μαραθώνιος από τον κάθε επιχειρηματία προκειμένου να δικαιωθεί. Πως όμως αυτή η εταιρεία απόκτησε αυτή την απίστευτη και παράλογη δύναμη;
Η απάντηση βρίσκεται στο νόμο που συντάχθηκε και ψηφίστηκε το 1993 επί κυβερνήσεως Κ. Μητσοτάκη και υπουργού Πολιτισμού Ντόρας Μπακογιάννη και αφορά στη Πνευματική Ιδιοκτησία, Συγγενικά Δικαιώματα και Πολιτιστικά Θέματα(νόμος 2121/93).
http://www.opi.gr/index.php/vivliothiki/2121-1993
Στη χώρα μας από την ισχύ του παραπάνω νόμου, η δημόσια εκτέλεση (π.χ. στο καφενείο) ή ραδιοφωνική μετάδοση ΕΝΟΣ τραγουδιού χωρίς άδεια τιμωρείται αυστηρότερα από την ανθρωποκτονία από αμέλεια, την κατάρτιση ένοπλης ομάδας, την τοκογλυφία, την πλαστογραφία, την απάτη, την αποδοχή και διάθεση προϊόντων εγκλήματος, την κλοπή, την υπεξαίρεση και τα περισσότερα πλημμελήματα του κοινού ποινικού δικαίου, η δε επανάληψή της συνιστά κακούργημα.
Μάλιστα, αν καταδικαστεί κάποιος για μη αδειοδοτημένη δημόσια εκτέλεση, η εξαγορά της ποινής ορίζεται στο δεκαπλάσιο από ό,τι σε οποιαδήποτε παράβαση του Ποινικού Κώδικα. Με απλά λόγια, ένας μεθυσμένος οδηγός που έχει προκαλέσει θανατηφόρο δυστύχημα θα κληθεί να πληρώσει 10 φορές μικρότερο ποσό για την εξαγορά της -κατά πάσα πιθανότητα μικρότερης- ποινής του από εκείνον που εκτελεί ή μεταδίδει ΕΝΑ τραγούδι χωρίς άδεια. (Κων/νος Παρίσσης ,euro2day) (βλ. αρθρο 66 ν.2121/93)
Η Ελληνική
Εταιρεία Προστασίας της Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΑΕΠΙ) ιδρύθηκε το 1930 και σήμερα εκπροσωπεί περισσότερους από
14.590 Έλληνες και ξένους (με απευθείας σύμβαση) πνευματικούς δημιουργούς,
καθώς και 2.200.000 και πλέον ξένους πνευματικούς δημιουργούς που της
εμπιστεύτηκαν το έργο τους και τη διαχείρισή του, μέσω συμβάσεων εκπροσώπησης
με ομόλογες εταιρίες του εξωτερικού. Σήμερα στην ΑΕΠΙ A.E. απασχολούνται
115 άτομα (εκ των οποίων τα 7 στη Θεσσαλονίκη) ως εξαρτώμενο προσωπικό και 15 έμμισθοι
Δικηγόροι. Επίσης, στον οργανισμό μας απασχολούνται 67 άτομα ως τοπικοί
αντιπρόσωποι ανά την Ελλάδα αλλά και αρκετοί εποχιακοί συνεργάτες.
Σήμερα η πανίσχυρη εταιρεία έχει σύμφωνα με το πόρισμα των ορκωτών λογιστών μια "τρύπα" 50 εκ. ευρώ με τα μέλη του Δ.Σ. να φαίνεται ότι έχουν αμοιφθεί με τεράστια ποσά και τους δημιουργούς πληρωμένους με ψίχουλα.(Δείτε τα σχετικά δημοσιεύματα στο τέλος της ανάρτησης)
Σήμερα η πανίσχυρη εταιρεία έχει σύμφωνα με το πόρισμα των ορκωτών λογιστών μια "τρύπα" 50 εκ. ευρώ με τα μέλη του Δ.Σ. να φαίνεται ότι έχουν αμοιφθεί με τεράστια ποσά και τους δημιουργούς πληρωμένους με ψίχουλα.(Δείτε τα σχετικά δημοσιεύματα στο τέλος της ανάρτησης)
Μπορεί οι περισσότεροι από εσάς να τα διαβάζετε αυτά για πρώτη φορά.
Έτσι, θα παραθέσω μερικές χαρακτηριστικές περιπτώσεις του τρόπου που δρούσε η εταιρεία ύστερα από τις δυνατότητες που της έδινε ο νόμος, όπως αυτή των Σερρών
Έτσι, θα παραθέσω μερικές χαρακτηριστικές περιπτώσεις του τρόπου που δρούσε η εταιρεία ύστερα από τις δυνατότητες που της έδινε ο νόμος, όπως αυτή των Σερρών
Σερρών όπου 156 ιδιοκτήτες επιχειρήσεων κατέφυγαν στη δικαιοσύνη
(http://www.anexartitos.gr/athooi-156-epicheirimaties-ton-serron-sto-dikastirio-me-tin-aepi)
Άλλο δείγμα της λειτουργίας των ελεγκτών της ΑΕΠΙ είναι το παρακάτω περιστατικό όπως αυτό περιγράφηκε από την εφημερίδα Ελεύθερος Τύπος:
" Η τηλεόραση κοστίζει. Αυτό ισχύει για ένα
μικρό καφενείο του χωριού Κουρούνια στη Χίο, που αποτελεί τη μοναδική ψυχαγωγία
για τους 30 ηλικιωμένους κατοίκους και καλείται να καταβάλει το ποσό των
περίπου 1.200 ευρώ στην ΑΕΠΙ για πνευματικά δικαιώματα τριών χρόνων. Η
αντιπρόσωπος της Ελληνικής Εταιρίας Προστασίας της Πνευματικής Ιδιοκτησίας
επισκέφθηκε το καφενείο και διαπίστωσε ότι, ενώ λειτουργούσε τηλεόραση, δεν
είχαν καταβληθεί χρήματα για τα πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών. Τα «τέλη»
για την μετάδοση προγραμμάτων σε καταστήματα της επαρχίας είναι 18 ευρώ το μήνα.
«Μια τηλεόραση έχουμε για να βλέπουν οι γέροντες, ενώ πίνουν τον καφέ τους. Πώς να τους την στερήσουμε; Είναι το μοναδικό μέρος για να “διασκεδάσει” κάποιος σ’ αυτό το απομακρυσμένο χωριό», τόνισε η ιδιοκτήτρια του καφενείου, κυρία Τούλα Σπανού.
Στο πλευρό της τάσσονται ο κοινοτάρχης Κουρουνίων, κ. Φίλιππος Βουρνούς και ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χίου, κ. Αντώνης Ζαννίκος. «Θεωρώ εξωφρενικό να επιβάλλονται πρόστιμα σε καφενεία, που έχουν απλά ανοιχτή την τηλεόραση για να διασκεδάζουν τους λιγοστούς θαμώνες τους», δήλωσε ο κ. Ζαννίκος. Και ο κ. Βουρνούς θεωρεί «παράλογο» αυτό που συμβαίνει σε ένα χωριό των περίπου 30 κατοίκων. «Οι ιδιοκτήτες ήρθαν από την Αθήνα για να ζήσουν εδώ. Δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να πληρώσουν», λέει ο κοινοτάρχης.
Από την πλευρά της, η ΑΕΠΙ δήλωσε υποχρεωμένη να εφαρμόσει το νόμο και τις διεθνείς συμβάσεις. «Το ζητούμενο από τους ιδιοκτήτες είναι να μην πληρώνουν. Ζούμε καθημερινά την αδιαφορία τους», τονίζει η υπεύθυνη επικοινωνίας της εταιρίας, κυρία Μαίρη Φασουλάκη και επεσήμανε ότι η ΑΕΠΙ θα κινηθεί δικαστικά για να εισπράξει τα χρήματα. Το θέμα έφτασε στη Βουλή με ερώτηση του βουλευτή της Ν.Δ. κ. Γιάννη Κοσμίδη προς τον υπουργό Πολιτισμού. «Είναι εξοντωτικά άδικο» τόνισε μεταξύ άλλων ο βουλευτής, ενώ για τον υπερβάλλοντα ζήλο της εταιρίας εξήγησε ότι «είναι γνωστό ότι οι συνεργάτες της ΑΕΠΙ που επισκέπτονται τα μαγαζιά ανά την Ελλάδα δουλεύουν με ποσοστά»."
«Μια τηλεόραση έχουμε για να βλέπουν οι γέροντες, ενώ πίνουν τον καφέ τους. Πώς να τους την στερήσουμε; Είναι το μοναδικό μέρος για να “διασκεδάσει” κάποιος σ’ αυτό το απομακρυσμένο χωριό», τόνισε η ιδιοκτήτρια του καφενείου, κυρία Τούλα Σπανού.
Στο πλευρό της τάσσονται ο κοινοτάρχης Κουρουνίων, κ. Φίλιππος Βουρνούς και ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χίου, κ. Αντώνης Ζαννίκος. «Θεωρώ εξωφρενικό να επιβάλλονται πρόστιμα σε καφενεία, που έχουν απλά ανοιχτή την τηλεόραση για να διασκεδάζουν τους λιγοστούς θαμώνες τους», δήλωσε ο κ. Ζαννίκος. Και ο κ. Βουρνούς θεωρεί «παράλογο» αυτό που συμβαίνει σε ένα χωριό των περίπου 30 κατοίκων. «Οι ιδιοκτήτες ήρθαν από την Αθήνα για να ζήσουν εδώ. Δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να πληρώσουν», λέει ο κοινοτάρχης.
Από την πλευρά της, η ΑΕΠΙ δήλωσε υποχρεωμένη να εφαρμόσει το νόμο και τις διεθνείς συμβάσεις. «Το ζητούμενο από τους ιδιοκτήτες είναι να μην πληρώνουν. Ζούμε καθημερινά την αδιαφορία τους», τονίζει η υπεύθυνη επικοινωνίας της εταιρίας, κυρία Μαίρη Φασουλάκη και επεσήμανε ότι η ΑΕΠΙ θα κινηθεί δικαστικά για να εισπράξει τα χρήματα. Το θέμα έφτασε στη Βουλή με ερώτηση του βουλευτή της Ν.Δ. κ. Γιάννη Κοσμίδη προς τον υπουργό Πολιτισμού. «Είναι εξοντωτικά άδικο» τόνισε μεταξύ άλλων ο βουλευτής, ενώ για τον υπερβάλλοντα ζήλο της εταιρίας εξήγησε ότι «είναι γνωστό ότι οι συνεργάτες της ΑΕΠΙ που επισκέπτονται τα μαγαζιά ανά την Ελλάδα δουλεύουν με ποσοστά»."
Τα περιστατικά είναι πάρα πολλά καθώς και οι
μαρτυρίες διάφορων παθόντων. Ο Κώστας Βαξεβάνης είχε κάνει δύο εκπομπές για την
δράση της ΑΕΠΙ όπου ακούγονταν και περιγράφονταν απίστευτα γεγονότα. Κανενός το αυτί δεν ίδρωνε...
Σήμερα
λοιπόν κάνει το γύρω του διαδικτύου το πόρισμα των ορκωτών λογιστών για την
ΑΕΠΙ. Οι πληροφορίες που έρχονται στο φως αφήνουν τη κοινή γνώμη άφωνη. Οι
αποκαλύψεις είναι καταιγιστικές. Προσωπικά αισθάνομαι αηδιασμένος για άλλη μια
φορά για τον φαρισαϊσμό κάποιων επώνυμων που δήθεν πέφτουν από τα σύννεφα. Μένω
σε αυτό που είπε ο Μάνος Ελευθερίου το οποίο μένα είναι το ουσιαστικό έγκλημα πέρα
από κάθε οικονομικό σκάνδαλο που για μένα έρχεται σε δεύτερη μοίρα : οι άνθρωποι
των δισκογραφικών εταιριών και της ΑΕΠΙ
κατέστρεψαν την ελληνική μουσική. Αυτό είναι το μεγάλο ζητούμενο και για το οποίο
δεν πρόκειται να λογοδοτήσει κανένας. Όλοι θα μείνουν στο οικονομικό σκέλος αυτής της βρόμικης ιστορίας. Ίσως γιατί βολεύει. Βλέπετε στις μέρες μας το υπέρτατο αγαθό είναι το χρήμα.Ποιος ενδιαφέρεται για τον πολιτισμό....
Τέλος, το φαινόμενο ΑΕΠΙ συνιστά και μια παγκόσμια πρωτοτυπία, αφού σε καμία άλλη χώρα του κόσμου τα πνευματικά δικαιώματα δεν ανήκουν σε ιδιωτική εταιρεία.
Νομίζω όμως
ότι είπα αρκετά και ίσως να κούρασα….
Θέλετε
περισσότερο υλικό τεκμηρίωσης; Εδώ;
http://kourdistoportocali.com/news-desk/reportaz-sok-sto-proto-thema-gia-tin-ikogenia-ntavatzi-stin-aepi/
http://www.protothema.gr/greece/article/656117/skandalo-enos-aiona-stin-aepi-trupa-50-ekat-euro-
mono-se-4-hronia/
πηγές: wikipedia, euro2day, proto thema, newsit, kourdistoportokali, paskedi,tokoytitispadoraw,proininews. φωτο στην κορφή: CHRIS LUCKHARDT
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου