Δόθηκε στη δημοσιότητα το πόρισμα της πολυεθνικής επιτροπής
για την τραγωδία του F-16 Block 50 «93-1084» της 341 Μοίρας της ΠΑ στη
διάρκεια του TLP 2015-1 (Tactical Leadership
Programme (TLP) Flying Course 2015-1.)
Στο δυστύχημα της 26ης Ιανουαρίου έχασαν τη
ζωή τους ο σμηναγός Παναγιώτης Λάσκαρης, 35 ετών, έγγαμος με ένα γιο, με σύνολο
ωρών πτήσεως 1459 εκ των οποίων οι 872 ώρες σε αεροσκάφη F-16 και ο σμηναγός
Αθανάσιος Ζάγκας 31 ετών έγγαμος με ένα γιο και μια κόρη, με σύνολο ωρών
πτήσεως 1128 εκ των οποίων οι 528 σε αεροσκάφη F-16.
Μαζί με
τους πιλότους της ΠΑ σκοτώθηκαν ακόμη ως αποτέλεσμα της συντριβής 9 Γάλλοι μέλη
της γαλλικής Αεροπορίας ενώ υπήρξαν και αρκετοί τραυματίες.
Η πτώση
οφείλεται στο ότι ο περιστρεφόμενος διακόπτης του yaw trim είχε μετακινηθεί ακούσια τελείως δεξιά.
Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα το πηδάλιο διεύθυνσης (Rudder) να έχει μια μόνιμη κλίση 12 μοιρών δεξιά,
με αποτέλεσμα το ρύγχος του αεροσκάφους να έχει την τάση να στρέφει μόνιμα προς
τα δεξιά, αλλάζοντας δραματικά την αεροδυναμική συμπεριφορά του αεροσκάφους.
Όπως
έδειξαν οι καταγραφείς πτήσεως ο κυβερνήτης κατέβαλε μέχρι την τελευταία
κυριολεκτικά στιγμή να σώσει το αεροπλάνο με διάφορες διορθωτικές ενέργειες που
έκανε. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι ενώ είχε προχωρήσει στη διαδικασία
εγκατάλειψης (η καλύπτρα είχε ήδη αποχωριστεί από το αεροσκάφος) καταγράφηκε η
τελευταία απέλπιδα προσπάθεια.
Τι
συνέβη και ο διακόπτης βρέθηκε στη μοιραία λανθασμένη θέση;
Σύμφωνα
με το πόρισμα η αιτία είναι …ένα βιβλιαράκι που περιέχει διαδικασίες ελέγχων
των διαφόρων συστημάτων του αεροσκάφους (Checklist)!!!
Αυτό
αναφέρεται στη παράγραφο 5 της σελίδας
31 του πορίσματος. Διαβάστε λοιπόν πως έγινε αυτό το απίθανο ατύχημα.
Το
βιβλιαράκι (check list) αυτό
είναι ένα και μπαίνει σε ειδική θήκη στη
βιβλιοθήκη του αεροσκάφους στο πιλοτήριο. Στη συγκεκριμένη όμως άσκηση δόθηκε
για τη την εκτέλεση της άσκησης επιπλέον 2 βιβλιαράκια διαδικασιών τα οποία δε
χωρούσαν στο συγκεκριμένο χώρο. Έτσι στριμώχτηκαν με αποτέλεσμα να μετακινήσουν
το κάλυμμα ασφαλείας του διακόπτη και να στρέφουν το διακόπτη σε δεξιά γωνία διόρθωση
του πηδαλίου διεύθυνσης. Δυστυχώς ο συγκεκριμένος διακόπτης βρίσκεται εκτός
οπτικού πεδίου του χειριστή και επιπλέον
δεν έχει και κάποιο προειδοποιητικό σήμα (ηχητικό ή ακουστικό) όταν βρίσκεται
εκτός φυσιολογικής θέσης.
Η μόνη
ευκαιρία που έχει ο πιλότος να διαπιστώσει τυχόν ανωμαλία είναι κατά τη διάρκεια
εκτέλεσης της προ απογειώσεως επιθεώρησης (Before take-off checklist). Κατά το πόρισμα η συγκεκριμένη επιθεώρηση
εκτελέστηκε 20 λεπτά πριν την απογείωση στη ράμπα και όχι στο τέλος του διαδρόμου
που εκτελείται συνήθως.
Για άλλη
μια φορά επιβεβαιώθηκε ότι για να συμβεί
ένα ατύχημα πρέπει να υπάρχει ένας συνδυασμός παραγόντων που πολλές φορές φαντάζει
αδιανόητος, αλλά δυστυχώς αρκετές φορές επιτυγχάνεται και οδηγεί στην καταστροφή.
Για όσους
είναι του επαγγέλματος και ενδιαφέρονται για λεπτομέρειες(οι οποίες είναι πολύ ενδιαφέρουσες)
μπορούν να διαβάσουν ολόκληρο το πόρισμα εδώ:
πηγή πορίσματος
: www. onalert.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου