«Καλὸ εἶναι
νὰ ὑπάρχεις, ἀλλὰ νὰ ζεῖς εἶναι ἄλλο πρᾶγμα»
Σήμερα αποφάσισα, μεσούσης της Μ.Εβδομάδας,να παρουσιάσω έναν
Ελληνα «παλαιάς κοπής» που υπήρξε μια
βαθιά πνευματική προσωπικότητα που άφησε ανεξίτηλα τα ιχνη του στην λογοτεχνία
και ζωγραφική του 20ου αιώνα , που διακρινόταν,παράλληλα,από
βαθιά πίστη και εμβρίθεια εκκλησιαστικών- θεολογικών γνώσεων.. Πρόκειται για τον Φώτη Κόντογλου.
Ο Φώτης Κόντογλου (πραγματικό όνομα
Φώτιος Αποστολέλης: Γεννήθηκε στο Αϊβαλί (τις αρχαίες Κυδωνίες )8Νοεμβρίου
1895και πέθανε στην Αθήνα ,13 Ιουλίου 1965. και ήταν γιος του Νικολάου
Αποστολέλλη και της Δέσποινας Κόντογλου. Νήπιο ακόμη έχασε τον πατέρα του και
ανατράφηκε από τη μητέρα του και τον θείο του ιερομόναχο Στέφανο Κόντογλου,αδελφό
της μητέρας του. Αναζήτησε την «ελληνικότητα»,
δηλαδή μία αυθεντική έκφραση, επιστρέφοντας στην ελληνική παράδοση, τόσο στο
λογοτεχνικό όσο και στο ζωγραφικό του έργο. Είχε ακόμα σημαντικότατη συμβολή
στον χώρο της βυζαντινής εικονογραφίας. Σήμερα θεωρείται ως ένας από τους
κυριότερους εκπροσώπους της «Γενιάς του 30».Μαθητές
του υπήρξαν οι διακεκριμένοι ζωγράφοι Σπύρος Βασιλείου, Γιάννης Τσαρούχης και Νίκος Εγγονόπουλος.
Γνώρισε και σπούδασε τη
"δυτική" λεγόμενη ζωγραφική, αλλά τελικά αφιερώθηκε στη βυζαντινή
τέχνη και ιδιαίτερα στην αγιογραφία, που γνώρισε σε βάθος όταν επισκέφθηκε το
Άγιον Όρος, το 1923. Μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή εγκαταστάθηκε στην Αθήνα,
στη συνοικία Κυπριάδου, σ' ένα σπίτι που διατηρείται σήμερα ως μνημείο από την
κόρη του και τον γαμπρό του.
Φιλοτέχνησε πολλές φορητές εικόνες, εικονογράφησε
εκκλησίες της Αθήνας, που σήμερα θεωρούνται μνημεία της βυζαντινής
αγιογράφησης, συντήρησε τις τοιχογραφίες του Μυστρά, εξέδωσε το βιβλίο
"'Εκφρασις της Ορθόδοξης Αγιογραφίας", έργο ιστορικής σημασίας για τη
διατήρηση της βυζαντινής αγιογραφίας, ενώ ανάμεσα στις σημαντικότερες
δημιουργίες του συγκαταλέγονται η διακόσμηση μιας αίθουσας του Δημαρχείου
Αθηνών και οι τοιχογραφίες του σπιτιού του με την τεχνοτροπία του fresco.
Τα έργα του, που έχουν εκτεθεί σε μεγάλες εκθέσεις του εσωτερικού και του
εξωτερικού, βρίσκονται σήμερα σε μουσεία, πινακοθήκες και ιδιωτικές συλλογές.
Παράλληλα, ο Κόντογλου υπήρξε ως συγγραφέας, υπέρμαχος της Ορθοδοξίας
και της ελληνικής παράδοσης, λάτρης της ελληνικής φύσης και μέγας
Θαλασσογράφος. Αυτά τα θέματα πραγματεύεται στα βιβλία του και σε πάνω από
τρεις χιλιάδες άρθρα του, δημοσιευμένα σε εφημερίδες και περιοδικά.
«Κυττάζω τὰ διάφορα χτίρια ποὺ στέκουνται σὰν τοὺς κρατῆρες τοῦ φεγγαριοῦ, ἀσυγκίνητα, ἄπονα στὸν ἄνθρωπο ποὺ τἄφτιαξε, ἀδιάφορα, χωρὶς νὰ τὰ γλυκαίνῃ ἡ ἀγάπη. Ἔχουνε ὅλες τὶς εὐκολίες καὶ τὶς ἀναπαύσεις, εἶνε γεμᾶτα κουμπιά, μὰ εἶνε σὰν ἀρχοντικοὶ τάφοι. Μέσα τους δὲν ὑπάρχει κανενὸς εἴδους ποίηση, νὰ ζεστάνῃ τὴν καρδιὰ τ᾿ ἀνθρώπου. Εἶνε κάτι ἀδιάφορες κι᾿ ἀνέκφραστες μηχανές, ἔρημες ἀπὸ ἀγάπη. Εἶνε οἱ κατοικίες τοῦ σημερινοῦ ἀνθρώπου, ποὺ ξεπλύθηκε καὶ ξεγυμνώθηκε ἀπὸ κάθε αἴσθημα. Εἶνε οἱ κατοικίες τοῦ γυάλινου ἀνθρώπου. Τέρατα κανωμένα μὲ σίδερα καὶ μὲ τζάμια. Ψυγεῖα γιὰ νὰ συντηροῦνται μέσα σ᾿ αὐτὰ τὰ ψυχικὰ καὶ πνευματικὰ πτώματα. Κι᾿ αὐτὴ τὴ δουλειὰ τὴν κάνουνε οἱ μεγάλοι ἀρχιτέκτονες, καὶ τὴ λένε ἀρχιτεκτονική: Σίδερα, τζάμια και πάγος! Ἀπὸ αὐτὰ τὰ βουβὰ κουτιὰ λείπει κάθε ἀνθρώπινη πνοή. Μηχανὲς νεκρὲς καὶ παγωμένες. Τί συγκέντρωση μπορεῖ νἄχῃ ἕνας ἄνθρωπος στὸν ἑαυτό του, ἀφοῦ κάθεται μέσα στὰ γυαλιά, καὶ βλέπουνε ἀπ᾿ ἔξω ἀκόμα καὶ τὴν τρίχα ποὺ θὰ πέσῃ ἀπὸ τὰ μαλλιά του; Γυάλινοι ἄνθρωποι, γυάλινα σπίτια. Μὲ τὸν καιρό, θὰ γίνουνε κι᾿ οἱ ἄνθρωποι διαφανεῖς σὰν τὰ τζάμια, καὶ θὰ βλέπῃ ὁ ἕνας τί γίνεται μέσα στὸν ἄλλον, τί συλλογίζεται, τί ἔφαγε, τί ἤπιε, πῶς δουλεύουνε τὰ πνευμόνια καὶ τὸ στομάχι του, πῶς χτυπᾶ ἡ καρδιά του… Ἀλλὰ ξέχασα, πὼς δὲν θἄχῃ πιὰ καρδιά, κι οὔτε αἷμα, μήτε αἰσθήματα. Αὐτὰ θὰ εἶνε πράγματα ποὺ τὰ εἶχε ἡ παλιὰ μάρκα τοῦ ἀνθρώπου, καὶ ποὺ πάλιωσε πιὰ σήμερα.»(*)
(*)
Απόσπασμα από το άρθρο του στην εφημερίδα «Ἐλευθερία»,
τὴν Κυριακὴ 10 Μαΐου 1964, με τίτλο Η Ελληνική φύση
και οι Γυάλινοι άνθρωποι.
Ακολουθεί ένα μικρό τηλεοπτικό αφιέρωμα : https://youtu.be/UfMJIJiXQa0
Ενδεικτική εργογραφία:
·
Ταξείδια
σε διάφορα μέρη της Ελλάδας και της Ανατολής, περιγραφικά του τί ακούμε από τα
χρόνια των Βυζαντινών, των Φράγκων, των Βενετσάνων και των Τούρκων, 1928.
·
Ὁ θεός Κόνανος καί τό μοναστῆρι του τό λεγόμενο καταβύθιση, Νικολόπουλου, 1943.
·
Ἱστορίες καί περιστατικά κι' ἄλλα γραψίματα λογῆς λογῆς,
Νικολόπουλου, 1944.
·
Ὁ κουρσάρος Πέδρο Καζᾶς, Γλάρος, 1944.
·
Ἓλληνας θαλασσινός στίς θάλασσες τῆς νοτιᾶς, Γλάρος, 1944.
·
Η Αφρική
και οι θάλασσες της Νοτιάς, Γλάρος, 1944.
·
Οἱ ἀρχαῖοι ἄνθρωποι τῆς Ἀνατολῆς: Ἱστορία ἀληθινή, Νικολόπουλος, 1945.
·
Ἡμερολόγιον παιδικόν τοῦ 1949, Ἀποστολική
Διακονία, 1949
·
Το Αϊβαλί,
η πατρίδα μου, Παπαδημητρίου, 2000.
·
Παναγία
και Υπεραγία: Η μετά τόκον παρθένος και μετά θάνατον ζώσα, Αρμός, 2000.
·
Γίγαντες
ταπεινοί, Ακρίτας, 2000.
·
Το
ασάλευτο θεμέλιο, Ακρίτας, 2000.
·
Μικρό
Εορταστικό, Ακρίτας, 2000.
·
Ανέστη
Χριστός: Η δοκιμασία του λογικού, Αρμός, 2001
·
Μυστικά
άνθη: Ήγουν: Κείμενα γύρω από τις αθάνατες αξίες της ορθόδοξης ζωής, Παπαδημητρίου, 2001
·
Χριστού
γέννησις: Το φοβερόν μυστήριον, Αρμός, 2001
·
Για να
πάρουμε μια ιδέα περί ζωγραφικής, Αθήνα :
Αρμός, 2002.
·
Σκληρό
τάμα, εικονογράφηση Γιώργου Κόρδη, Αρμός, 2003.
·
Το πάρσιμο
της Πόλης, εικονογράφηση Σταμάτης Μπονάτσος, Ακρίτας, 2003.
·
Ταξιδευτές
κι ονειροπόλοι, επιμέλεια Νίκος Αγνάντος, Ακρίτας,
2005.
Εξαιρετικός ζωγράφος,ευχαριστούμε για το άρθρο!!!
ΑπάντησηΔιαγραφή