Τετάρτη 8 Απριλίου 2015

ΦΩΤΗΣ ΚΟΝΤΟΓΛΟΥ




«Καλὸ εἶναι νὰ ὑπάρχεις, ἀλλὰ νὰ ζεῖς εἶναι ἄλλο πρᾶγμα»





    Σήμερα αποφάσισα, μεσούσης της Μ.Εβδομάδας,να παρουσιάσω έναν Ελληνα  «παλαιάς κοπής» που υπήρξε μια βαθιά πνευματική προσωπικότητα που άφησε ανεξίτηλα τα ιχνη του στην λογοτεχνία και ζωγραφική του 20ου αιώνα , που διακρινόταν,παράλληλα,από βαθιά πίστη και εμβρίθεια εκκλησιαστικών- θεολογικών γνώσεων.. Πρόκειται για τον Φώτη Κόντογλου.
    Ο Φώτης Κόντογλου (πραγματικό όνομα Φώτιος Αποστολέλης: Γεννήθηκε στο Αϊβαλί (τις αρχαίες Κυδωνίες )8Νοεμβρίου 1895και πέθανε στην Αθήνα ,13 Ιουλίου 1965. και ήταν γιος του Νικολάου Αποστολέλλη και της Δέσποινας Κόντογλου. Νήπιο ακόμη έχασε τον πατέρα του και ανατράφηκε από τη μητέρα του και τον θείο του ιερομόναχο Στέφανο Κόντογλου,αδελφό της μητέρας του. Αναζήτησε την «ελληνικότητα», δηλαδή μία αυθεντική έκφραση, επιστρέφοντας στην ελληνική παράδοση, τόσο στο λογοτεχνικό όσο και στο ζωγραφικό του έργο. Είχε ακόμα σημαντικότατη συμβολή στον χώρο της βυζαντινής εικονογραφίας. Σήμερα θεωρείται ως ένας από τους κυριότερους εκπροσώπους της «Γενιάς του 30».Μαθητές του υπήρξαν οι διακεκριμένοι ζωγράφοι Σπύρος Βασιλείου, Γιάννης Τσαρούχης και  Νίκος Εγγονόπουλος.





    


     Γνώρισε και σπούδασε τη "δυτική" λεγόμενη ζωγραφική, αλλά τελικά αφιερώθηκε στη βυζαντινή τέχνη και ιδιαίτερα στην αγιογραφία, που γνώρισε σε βάθος όταν επισκέφθηκε το Άγιον Όρος, το 1923. Μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή εγκαταστάθηκε στην Αθήνα, στη συνοικία Κυπριάδου, σ' ένα σπίτι που διατηρείται σήμερα ως μνημείο από την κόρη του και τον γαμπρό του.
    Φιλοτέχνησε πολλές φορητές εικόνες, εικονογράφησε εκκλησίες της Αθήνας, που σήμερα θεωρούνται μνημεία της βυζαντινής αγιογράφησης, συντήρησε τις τοιχογραφίες του Μυστρά, εξέδωσε το βιβλίο "'Εκφρασις της Ορθόδοξης Αγιογραφίας", έργο ιστορικής σημασίας για τη διατήρηση της βυζαντινής αγιογραφίας, ενώ ανάμεσα στις σημαντικότερες δημιουργίες του συγκαταλέγονται η διακόσμηση μιας αίθουσας του Δημαρχείου Αθηνών και οι τοιχογραφίες του σπιτιού του με την τεχνοτροπία του fresco. 



   Τα έργα του, που έχουν εκτεθεί σε μεγάλες εκθέσεις του εσωτερικού και του εξωτερικού, βρίσκονται σήμερα σε μουσεία, πινακοθήκες και ιδιωτικές συλλογές. Παράλληλα, ο Κόντογλου υπήρξε ως συγγραφέας, υπέρμαχος της Ορθοδοξίας και της ελληνικής παράδοσης, λάτρης της ελληνικής φύσης και μέγας Θαλασσογράφος. Αυτά τα θέματα πραγματεύεται στα βιβλία του και σε πάνω από τρεις χιλιάδες άρθρα του, δημοσιευμένα σε εφημερίδες και περιοδικά.


«Κυττάζω τ διάφορα χτίρια πο στέκουνται σν τος κρατρες το φεγγαριο, συγκίνητα, πονα στν νθρωπο πο τφτιαξε, διάφορα, χωρς ν τ γλυκαίν γάπη. χουνε λες τς εκολίες κα τς ναπαύσεις, ενε γεμτα κουμπιά, μ ενε σν ρχοντικο τάφοι. Μέσα τους δν πάρχει κανενς εδους ποίηση, ν ζεστάν τν καρδι τ᾿ νθρώπου. Ενε κάτι διάφορες κι᾿ νέκφραστες μηχανές, ρημες π γάπη. Ενε ο κατοικίες το σημερινο νθρώπου, πο ξεπλύθηκε κα ξεγυμνώθηκε π κάθε ασθημα. Ενε ο κατοικίες το γυάλινου νθρώπου. Τέρατα κανωμένα μ σίδερα κα μ τζάμια. Ψυγεα γι ν συντηρονται μέσα σ᾿ ατ τ ψυχικ κα πνευματικ πτώματα. Κι᾿ ατ τ δουλει τν κάνουνε ο μεγάλοι ρχιτέκτονες, κα τ λένε ρχιτεκτονική: Σίδερα, τζάμια και πάγος! π ατ τ βουβ κουτι λείπει κάθε νθρώπινη πνοή. Μηχανς νεκρς κα παγωμένες. Τί συγκέντρωση μπορε νχ νας νθρωπος στν αυτό του, φο κάθεται μέσα στ γυαλιά, κα βλέπουνε π᾿ ξω κόμα κα τν τρίχα πο θ πέσ π τ μαλλιά του; Γυάλινοι νθρωποι, γυάλινα σπίτια. Μ τν καιρό, θ γίνουνε κι᾿ ο νθρωποι διαφανες σν τ τζάμια, κα θ βλέπ νας τί γίνεται μέσα στν λλον, τί συλλογίζεται, τί φαγε, τί πιε, πς δουλεύουνε τ πνευμόνια κα τ στομάχι του, πς χτυπ καρδιά του… λλ ξέχασα, πς δν θχ πι καρδιά, κι οτε αμα, μήτε ασθήματα. Ατ θ ενε πράγματα πο τ εχε παλι μάρκα το νθρώπου, κα πο πάλιωσε πι σήμερα.»(*)

     (*)  Απόσπασμα από το άρθρο του στην εφημερίδα «λευθερία», τν Κυριακ 10 Μαΐου 1964, με τίτλο Η Ελληνική φύση και οι Γυάλινοι άνθρωποι.

Ακολουθεί ένα μικρό τηλεοπτικό αφιέρωμα :  https://youtu.be/UfMJIJiXQa0
 
Ενδεικτική εργογραφία:
·                    Ταξείδια σε διάφορα μέρη της Ελλάδας και της Ανατολής, περιγραφικά του τί ακούμε από τα χρόνια των Βυζαντινών, των Φράγκων, των Βενετσάνων και των Τούρκων, 1928.
·                    θεός Κόνανος καί τό μοναστρι του τό λεγόμενο καταβύθιση, Νικολόπουλου, 1943.
·                    στορίες καί περιστατικά κι' λλα γραψίματα λογς λογς, Νικολόπουλου, 1944.
·                    κουρσάρος Πέδρο Καζς, Γλάρος, 1944.
·                    λληνας θαλασσινός στίς θάλασσες τς νοτις, Γλάρος, 1944.
·                    Η Αφρική και οι θάλασσες της Νοτιάς, Γλάρος, 1944.
·                    Ο ρχαοι νθρωποι τς νατολς: στορία ληθινή, Νικολόπουλος, 1945.
·                    μερολόγιον παιδικόν το 1949, ποστολική Διακονία, 1949
·                    Το Αϊβαλί, η πατρίδα μου, Παπαδημητρίου, 2000.
·                    Παναγία και Υπεραγία: Η μετά τόκον παρθένος και μετά θάνατον ζώσα, Αρμός, 2000.
·                    Γίγαντες ταπεινοί, Ακρίτας, 2000.
·                    Το ασάλευτο θεμέλιο,  Ακρίτας, 2000.
·                    Μικρό Εορταστικό, Ακρίτας, 2000.
·                    Ανέστη Χριστός: Η δοκιμασία του λογικού, Αρμός, 2001
·                    Μυστικά άνθη: Ήγουν: Κείμενα γύρω από τις αθάνατες αξίες της ορθόδοξης ζωής, Παπαδημητρίου, 2001
·                    Χριστού γέννησις: Το φοβερόν μυστήριον, Αρμός, 2001
·                    Για να πάρουμε μια ιδέα περί ζωγραφικής, Αθήνα : Αρμός, 2002.
·                    Σκληρό τάμα, εικονογράφηση Γιώργου Κόρδη, Αρμός, 2003.
·                    Το πάρσιμο της Πόλης, εικονογράφηση Σταμάτης Μπονάτσος, Ακρίτας, 2003.
·                    Ταξιδευτές κι ονειροπόλοι, επιμέλεια Νίκος Αγνάντος, Ακρίτας, 2005.


 


1 σχόλιο: