«Το μόνο που ήθελα να κάνω, ήταν να παίζω μπλουζ»
Στη μουσική ,όπως και σε κάθε ανθρώπινη
έκφραση, υπάρχουν πρόσωπα που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της πορείας
της και δεν έτυχαν να έχουν την αναγνώριση που τους άξιζε από το ευρύ κοινό. Μια
τέτοια περίπτωση είναι και ο Alexis Korner.
O Korner θεωρείται ο πατέρας του Βρετανικού
μπλουζ. Όπως θα διαβάσετε παρακάτω, αν δεν υπήρχε η καταλυτική παρουσία του, τότε
και χωρίς ίχνος υπερβολής, θα ήταν αμφίβολο αν η μουσική έκρηξη που σημειώθηκε
τη δεκαετία του ΄60 θα ήταν αυτή που γνωρίζουμε. Ίσως να μην υπήρχε καν.
Ο Alexis Andrew Nicholas Koerner γεννήθηκε στο Παρίσι
το 1928 από Εβραιο-αυστριακό πατέρα, και Ελληνίδα μητέρα. Μετά από μια περιπλάνηση
στην Ευρώπη και την Νότια Αφρική η οικογένεια βρέθηκε στην Αγγλία το 1940 με την κήρυξη του
Β΄Π.Π. Κατά τη διάρκεια των αεροπορικών βομβαρδισμών του Λονδίνου άκουγε τους δίσκους
ενός μαύρου boogie- woogie πιανίστα από το Σικάγο του Jimmy Yancey.
«Από τότε το μόνο που ήθελα να κάνω,
ήταν να παίζω μπλουζ» αναφέρει κάπου στη βιογραφία του και αυτό έκανε σε όλη τη
ζωή του. Μετά τον πόλεμο αφού συμμετείχε σε κάποια τζαζ σχήματα συναντήθηκε με
τον Cyril Davies όπου σχημάτισαν ένα ντουέτο, με τον
Korner στην κιθάρα και τα φωνητικά και
τον Davies στη φυσαρμόνικα και τα φωνητικά. Ήταν το 1955 και ξεκίνησαν τις ζωντανές
εμφανίσεις. Το βρετανικό μπλουζ μόλις έχει γεννηθεί.
Το πρώτο τους κοινό
αποτελούνταν από μόλις 3 άτομα!! Αυτό δεν απογοήτευσε το ντουέτο που συνέχισε
να παίζει και να γνωρίζει τα μπλουζ στους Λονδρέζους. Το 1957 ηχογραφούν ένα 10
ιντσο δίσκο με μπλουζ συνθέσεις (το οποίο πλέον είναι πολύ σπάνιο να βρεθεί). Ταυτόχρονα
αρχίζει να φέρνει για εμφανίσεις στην Αγγλία τους μεγάλους μπλουζμαν του Σικάγο,
όπως τον Muddy Waters με το μυθικό συγκρότημα του, τον Mephis Slim, τον Howlin’ Wolf κ.α.
Η Αγγλία έρχεται σε επαφή με τις ρίζες της αμερικανικής μουσικής και αρχίζει να
εξοικειώνεται σε αυτά τα ακούσματα που μεταξύ άλλων έχουν γεννήσει το ροκ΄ν΄ρολ
που κυριαρχεί αυτή την εποχή.
Το 1962 δημιουργεί με τον Davies τους Blues Incorporated ένα "supergroup" (για την εποχή του) που αποτελείται από
τους καλύτερους μουσικούς της πρώιμης Βρετανικής blues σκηνής. Το σχήμα αποτελούν
οι : Korner (κιθάρα, φωνητικά), Davies (φυσαρμόνικα, φωνητικά), Ken Scott
(πιάνο), και Dick Heckstall-Smith (σαξόφωνο), που αποτέλεσαν τον πυρήνα, και με
εναλλασσόμενα μέλη όπως οι: Charlie Watts ή Graham Burbridge στα τύμπανα, Spike
Heatley ή Jack Bruce στο μπάσο και μια ομάδα τραγουδιστών που ανέβαιναν στη
σκηνή σαν guest :Long John Baldry, Ronnie Jones
και Art Wood (ο μεγαλύτερος αδελφός του Ron Wood). Τα περισσότερα τζαζ κλαμπ του Λονδίνο ήταν κλειστά
για αυτούς, έτσι Μάρτιο του 1962 άνοιξαν το δικό τους κλαμπ, που γρήγορα άρχισε
να προσελκύει μεγάλα πλήθη των νέων ενθουσιωδών νέων, οι οποίοι συμμετείχαν σε
κάποιο σημείο στις παραστάσεις της ομάδας μεταξύ αυτών είναι οι : Mick Jagger,
Keith Richards, Brian Jones, Ian
Stewart, ο Steve Marriott, Paul Jones, και Manfred Mann. Τον Μάιο του 1962,οι Blues Incorporated , οι οποίοι δεν είναι πλέον ένα απλό μπλουζ συγκρότημα αλλά ένα
σχολείο όπου διδάσκεται το μπλουζ, προσκλήθηκαν επιτέλους να αποτελέσουν το μόνιμο
συγκρότημα του ιστορικού Marquee Club του Λονδίνου. Το ακροατήριο μεγάλωσε ακόμα
περισσότερο και έγινε πιο ενθουσιώδες.
Αυτή την εποχή έγιναν από τον Alexis Korner δυο πολύ καθοριστικές ενέργειες. Η
πρώτη ήταν ότι κάλεσε στο Λονδίνο τον ταλαντούχο και λάτρη των μπλουζ John Mayall. O Mayall πάσχιζε μέχρι τότε να κάνει καριέρα
στο Μάντσεστερ. Ο Korner που αναγνώρισε την αξία του
τον βοήθησε με κάθε τρόπο ώστε να γίνει γνωστός στο Λονδίνο.Η λειτουργία των Blues Inc. στάθηκε η έμπνευση ώστε να δημιουργήσει μια παρόμοια ιστορία με τους
θρυλικούς πλέον John Mayall Bluesbreakers.
Η δεύτερη κίνηση ήταν να γνωρίσει στον
φίλο του Brian Jones τους Jagger – Richards ως τους ιδανικούς για να δημιουργήσουν μια μπλουζ ηλεκτρική μπάντα. Στη
παρέα προστέθηκε ο Charlie Watts και ο Ian Steward. Οι Rolling Stones το συγκρότημα- ραχοκοκαλιά του ροκ
μόλις είχε γεννηθεί.
Οι ιστορίες είναι πολλές, όπως αυτή
με τον Robert Plant τον οποίο ανακάλυψε ο Korner και τον σύστησε στον Jimmy Page.
Επανερχόμενος στο 1962 η
δισκογραφική εταιρεία Decca πρότεινε στον Korner να ηχογραφήσει ζωντανά μια συναυλία
στο Marquee Club. Η ηχογράφηση πραγματοποιήθηκε (όχι όμως στο κλαμπ όπως ήταν αρχικά
να γίνει αλλά ζωντανά στο στούντιο) και κυκλοφόρησε σε δίσκο 33 στροφών με τίτλο
: R’n’B from the Marquee. Αυτός είναι και ο πρώτος δίσκος της βρετανικής μπλουζ σκηνής και ο δίσκος
που έλιωσαν από το παίξιμο όλοι οι μουσικοί που λίγο αργότερα θα κυριαρχήσουν
στην παγκόσμια μουσική σκηνή.
Korner ,Dick Heckstall-Smith ,Davies |
Ταυτόχρονα με την ενασχόλησή του
στη μουσική έκανε καριέρα και σαν μουσικός παραγωγός και παρουσιαστής στο BBC. Είναι αυτός που πήρε
συνέντευξη στον Jimi Hendrix το 1967 και έπαιξε μαζί του slide κιθάρα σε ένα τραγούδι που ακούγεται
στο δίσκο BBC SESSIONS.
Από το 1970 μέχρι το θάνατό του το
1984 ασχολούνταν σχεδόν αποκλειστικά με
το ραδιόφωνο ενώ έκανε σποραδικές εμφανίσεις ανά την Ευρώπη.
Αυτή είναι με λίγα λόγια η ιστορία
ενός πρωτοπόρου που εξαιτίας του έμαθε η Αγγλία και κατ΄ επέκταση η Ευρώπη να
ακούει μπλουζ και χάρις σε αυτόν πολλοί πιτσιρικάδες έγιναν διάσημοι και πάμπλουτοι
Εδώ με τα δυο από τα τρια παιδιά
του τη Σαπφώ και τον Νίκο στο κλασικό Midnight Special
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου