Σάββατο 8 Νοεμβρίου 2014

Η ΠΡΩΤΗ ΠΤΗΤΙΚΗ ΜΗΧΑΝΗ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ








Των Ταξιαρχών σήμερα , ημέρα που γιορτάζει η Ελληνική πολεμική Αεροπορία . Θεώρησα κατάλληλη την ημέρα για να παρουσιάσω την πρώτη γνωστή καταγεγραμμένη ιπτάμενη μηχανή στον κόσμο. Πρόκειται για την «Περιστερά». Σχεδιαστής της υπήρξε ο τελευταίος και σημαντικότερος φιλόσοφος της Σχολής των Πυθαγορείων, ο Ταραντινός  Αρχύτας ( Ο Τάραντας υπήρξε αρχαία Ελληνική αποικία στην Σικελία).


ΑΡΧΥΤΑΣ


Ο Αρχύτας , γιος του Μνησαγόρα έδρασε μεταξύ του 430 και 350 π.Χ. Από τις λίγες σωζόμενες πληροφορίες που υπάρχουν στα αρχαία κείμενα γι’ αυτόν γνωρίζουμε ότι ήταν μια πολυτάλαντη προσωπικότητα. Εκτός από οπαδός του Πυθαγόρα υπήρξε φίλος του Πλάτωνα , ήταν σπουδαίος μηχανικός, ο σημαντικότερος μελετητής της Ακουστικής και μεγάλος μαθηματικός. Κατάφερε μεταξύ άλλων να λύσει το πρόβλημα του διπλασιασμού του κύβου, να βρει  μέθοδο υπολογισμού της τετραγωνικής ρίζας,να λύσει προβλήματα μηχανικής  βασιζόμενος στα μαθηματικά και χρησιμοποιώντας γεωμετρικά διαγράμματα. Μελέτησε την αρμονία των ήχων και διαπίστωσε ότι οι οξύτεροι ήχοι οφείλονται σε ταχύτερες κινήσεις των χορδών.
Συμμετείχε ενεργά στην πολιτική ζωή του τόπου του και είχε εκλεχθεί 7 φορές κυβερνήτης του Τάραντα από τους συμπολίτες του, που εκτιμούσαν το ήθος του , τις προσωπικές αρετές και τις γνώσεις του.
Αλλά ας επανέλθω στην Περιστερά την ιπτάμενη μηχανή που κατασκεύασε. Όπως γνωρίζουμε η πτήση των αεροπλάνων βασίζεται στο «δεύτερο θεμελιώδη νόμο της Μηχανικής» του Νεύτωνα που λέει ότι «κάθε δύναμη (δράση) προκαλεί ίση και με αντίθετη φορά αντίδραση (αντίρροπη δύναμη) δηλ. στα αεροπλάνα συμβαίνει το εξής : οι κινητήρες ρουφάνε αέρα από μπροστά και αποσυμπιέζουν αυτόν τον αέρα προς τα πίσω, μετατρέποντας δηλ τον αέρα σε ωστικό προωθητή.
Ο Αρχύτας λοιπόν αιώνες πριν τον Νεύτωνα είχε αντιληφθεί αυτό τον «νόμο» και τον εφάρμοσε στην ιπτάμενη μηχανή του. Κατασκεύασε ένα ξύλινο(μάλλον) ελαφρύ αλλά ισχυρό ομοίωμα περιστεριού που εσωτερικά του τοποθέτησε μια φούσκα ,ένα μπαλόνι , χρησιμοποιώντας την κύστη από ένα μεγάλο ζώο. Το άνοιγμα της κύστης (στόμιο) προσαρμόζονταν στο ακροφύσιο ενός ατμολέβητα, που την γέμιζε με θερμό πεπιεσμένο αέρα. Όταν η πίεση του αέρα που βρίσκονταν μέσα στην κύστη ξεπερνούσε το όρια της αντοχής της μηχανικής σύνδεσης της πτητικής μηχανής με τον ατμολέβητα, η μηχανή απελευθερώνονταν και ο πεπιεσμένος αέρας έφευγε με ορμή ελεύθερος από το στόμιο της κύστης που είχε κατεύθυνση προς το πίσω μέρος της ιπτάμενης μηχανής. Τότε η μηχανή ( περιστερά) κατευθύνονταν προς τα εμπρός με ταχύτητα και λόγω του αεροδυναμικού  της σχήματος πετούσε για περίπου 200 μέτρα.


 








Αυτή είναι η ιστορία και η περιγραφή της πρώτης πτητικής μηχανής. Χρόνια Πολλά σε όλους τους Αεροπόρους.

 Πηγές:
Σημαντικές πληροφορίες αλλά και το φωτογραφικό υλικό το συνέλεξα από τον ιστόπο  του μουσείου Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας του κ. Κώστα Κοτσανά . Νομίζω μια επίσκεψη στον ιστότοπο είναι απαραίτητη.  http://kotsanas.com/



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου