Πέμπτη, 12 Απριλίου 2018

Ο ΜΥΘΟΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ












Image result for εργοστάσιο enfield neorio syros



Κυκλοφορούν κατά καιρούς στο διαδίκτυο, αναρτήσεις που κάνουν λόγο για ένα ελληνικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο το οποίο έθαψε η ελληνική γραφειοκρατία και η Μεταπολίτευση. Το πιο γελοίο δε, είναι ότι η ιστορία αυτού του αυτοκινήτου χρησιμοποιείται ως παράδειγμα για να εξυμνηθεί ο δικτάτορας Παπαδόπουλος αφού επί των ημερών του έτυχε να παραχθεί το αυτοκίνητο στη Σύρο. Η αληθινή όμως ιστορία γύρω από την παραγωγή του αυτοκινήτου είναι διαφορετική και είναι χρήσιμο να τη ξέρει κάποιος, γιατί περιέχει όλα αυτά τα στοιχεία της κακοδαιμονίας αυτού του κατά τ΄άλλα υπέροχου ελληνικού λαού.
Ας ξεκινήσω λοιπόν.

Το αυτοκίνητο για το οποίο γίνεται λόγος όνομάζεται Enfield 8000.Το αυτοκίνητο σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε από μια ομάδα Άγγλων και Ελληνων σχεδιαστών και μηχανικών στα τέλη της δεκαετίας του '60, στο εργοστάσιο της  Enfield Automotive ιδιοκτησίας Γουλανδρή, στη νήσο White της Αγγλίας. Επικεφαλής του εγχειρήματος και Τεχνικός Διευθυντής της εταιρίας ήταν ο Νίκος Αδρακτάς . Το πρώτο μοντέλο παρουσιάστηκε τον Νοέμβριο του 1969 στη διεθνή έκθεση αυτοκινήτων στο Φοίνιξ της Αριζόνα στις Η.Π.Α. Τα πολύ καλά του χαρακτηριστικά -μεταξύ άλλων ο πολύ καλός αεροδυναμικός συντελεστής 0,29 καλύτερος και από αυτόν της Πόρσε- τράβηξε το ενδιαφέρον του τότε κυβερνήτη της Καλιφόρνιας, Ρόναλντ Ρήγκαν. Ο κατοπινός Πρόεδρος των ΗΠΑ έκανε μια δελεαστική ολοκληρωμένη πρόταση προς την εταιρία, για να κατασκευάσει τα ηλ. αυτοκίνητα στην Καλιφόρνια!! Πρόσφερε γη για να κατασκευαστεί το εργοστάσιο, εξασφάλισε όλες της εγγυήσεις ασφαλιστικές,εργασιακές κλπ για την ομαλή λειτουργία του καθώς και απορρόφησης όλων των αυτοκινήτων της παραγωγής που θα τα παρείχε στους κατοίκους του νησιού της Σαντα Καταλίνα και όχι μόνον εκεί. Αυτή την προσφορά την ...απέρριψε ο "επιχειρηματίας" Γιάννης Γουλανδρής και προτίμησε να συνεχίσει την παραγωγή του αυτοκινήτου στη νήσο Γουάιτ της Αγγλίας. Τα λάθη του Γουλανδρή δεν σταμάτησαν εκεί. Το 1973 οι ελασματουργοί της εταιρίας έκαναν απεργία διεκδικώντας αυξήσεις. Τότε ο Γουλανδρής προφανώς αδιάλλακτος παίρνει τη μοιραία απόφαση να κλείσει το εργοστάσιο στην Αγγλία και να το μεταφέρει στο νεώριο της Σύρου στο ναυπηγείο που λειτουργούσε η οικογένεια του!!!! Η πρώτη απώλεια ήταν ο επικεφαλής του εγχειρήματος και τεχνικός διευθυντής της εταιρείας Νίκος Αδρακτάς ο οποίος αρνήθηκε να πάει στην Σύρο αφού γνώριζε ότι εκεί η παραγωγή του αυτοκινήτου θα αποτύχει πράγμα που συνέβη τελικά. Οι λόγοι απλοί που ακόμα και ένας πρωτοετής φοιτητής σε οικονομική σχολή μπορεί να αντιληφθεί. Πρώτον δεν υπήρχε τεχνογνωσία και εμπειρία πάνω στο αντικείμενο. Οι άνθρωποι βάρκες έφτιαχναν...λεει με νόημα ο Γιώργος  Μιχαήλ αρχιτέκτονας -βιομηχανικός σχεδιαστής στην εξαιρετική ταινία: Ανάμεσα σε δυο νησιά. Δεύτερο, δεν υπήρχαν τα τεχνολογικά μέσα. Όπως αναφέρουν οι εργάτες τα πάντα γίνονταν με τα χέρια και  το σφυρί. Τρίτο η ασταθής πολιτική κατάσταση. Ένα μήνα μετά την περάτωση του πρώτου αυτοκινήτου έπεσε ο Παπαδόπουλος και ανέλαβε ο Ιωαννίδης και ακολούθησε η μετάβαση στην Μεταπολίτευση. Τρίτο,η ελληνική γραφειοκρατία, η μοναδική σταθερά από τη γέννηση του ελληνικού κράτους, δεν έδωσε άδεια κυκλοφορίας στο αυτοκίνητο, το οποίο αποκλείστηκε από την ελληνική αγορά όχι όμως από την αγορά της Αγγλίας και της Σουηδίας. Τέταρτο, το υψηλό κόστος απόκτησης του αυτοκινήτου.Το αυτοκίνητο στοίχιζε εκείνη την εποχή 2600 λίρες  όταν ένα  Mini Cooper στοίχιζε τα μισά. Σ'αυτό το σημείο να τονίσω και ένα άλλο γεγονός. Το αυτοκίνητο αφού μοντάρονταν στη Σύρο, ταξίδευε στην Αγγλία όπου τοποθετούνταν το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης. (Μπαταρίες, καλωδιώσεις, κλπ) ...φοβερός σχεδιασμός γραμμής παραγωγής!!!

Πραγματικά το ENFIELD 8000 υπήρξε μια λαμπρή ιδέα μιας ομάδας Ελλήνων και Άγγλων μηχανολόγων που όμως θάφτηκε από το ίδιο τον ιδιοκτήτη της εταιρίας Γιάννη Γουλανδρή εξαιτίας των λανθασμένων εκτιμήσεων του και των μοιραίων αποφάσεων του.

Όλα τα παραπάνω ή σχεδόν όλα περιγράφονται από τους ίδιους τους πρωταγωνιστές στην εξαιρετική ταινία ντοκιμαντέρ  του Μιχάλη Σταυρόπουλου : Ανάμεσα σε δυο νησιά.
εδώ το τρέιλερ της ταινίας:

https://youtu.be/1Ob-6VK1o-I


Και ας έρθουμε τώρα στους δήθεν ευαίσθητους που βλέπουν παντού συνωμοσίες και για όλα φταίνε κάποιοι άλλοι και όχι η κακοδαιμονία μας . Στο παρακάτω βίντεο παρουσιάζεται ο "βίος" ενός συλλεκτικού πλέον Enfield 8000. Πως βρέθηκε στο εξωτερικό, πως αποκτήθηκε και με ποιων τα χρήματα, πως έφτασε στη Σύρο, τι τιμές του έγιναν (στα μνημόσυνα και στις νεκρολογίες είμαστε πρώτοι) και που κατέληξε.... Τίποτε άλλο...

https://youtu.be/nmwQRfadHVw


Για επίλογο δημοσιεύω μια πανηγυρική φωτογραφία που μαρτυρά και κάτι ακόμα. Όπως θα δείτε και εσείς εμφανίζονται σε αυτή εργαζόμενα ανήλικα παιδιά που φορούν φόρμα του εργοστασίου. Προφανώς κάπως έτσι αντιλαμβάνονταν την επιτυχημένη επιχειρηματικότητα ο κ. Γουλανδρής.










πηγές bbc.com





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου