Τρίτη, 24 Απριλίου 2018

ΑΣ ΕΙΜΑΣΤΕ ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΟΙ













Χθες είδε το φως της δημοσιότητας άλλο ένα σενάριο γύρω από τη πτώση του Mirage 2000 έξω από τη Σκύρο. Το σενάριο είχε να κάνει με το VOR/DME του αεροδρομίου της Σκύρου. Σύμφωνα με έναν εμπειρογνώμονα ατυχημάτων ίσως η εκτός λειτουργίας του παραπάνω συστήματος ήταν ένας από τους παράγοντες που συνέτειναν στην πτώση του αεροπλάνου. Αρκετά από τα ειδικά στρατιωτικά  αλλά και αρκετά ειδησεογραφικά site, αναπαρήγαγαν την είδηση χωρίς να μπουν στον κόπο να διασταυρώσουν την ορθότητά της. 

Σεβόμενος την μνήμη του σμηναγού Γιώργου Μπαλταδώρου που χθες θα γιόρταζε την ονομαστική του εορτή, αποφάσισα να γράψω μερικές γραμμές για να αποκαταστήσω την αλήθεια.
Ας αρχίσω λοιπόν με τον πιο απλό συλλογισμό που προφανώς δεν έκανε κανείς από τους υπεύθυνους της δημοσίευσης και για τον οποίο δεν χρειάζεται να έχει κάποιος ειδικές γνώσεις για να τον θέσει. Αν το VOR/DME ήταν όντως εκτός λειτουργίας δεν θα το γνώριζαν οι πιλότοι από τη στιγμή που απογειώθηκαν και δεν θα το είχαν συνυπολογίσει σαν μια παράμετρο της πτήσης;
Τι είναι όμως το VOR/DME; Ανατρέχοντας ο αδαής στο διαδίκτυο θα διαπίστωνε ότι το σύστημα αυτό της ναυσιπλοΐας (navigation) είναι ένας ραδιοφάρος που πληροφορεί τον πιλότο αν προσεγγίζει ή απομακρύνεται από το αεροδρόμιο. Του δείχνει δηλαδή την απόσταση αλλά και τη θέση του στον ορίζοντα ώς προς το αεροδρόμιο. Σε καμία όμως περίπτωση δεν του δείχνει σε ποιο ύψος πετάει. Εύκολα κάποιος συμπεραίνει ότι το σύστημα αυτό δεν έπαιξε κανένα ρόλο στη συγκεκριμένη φάση της πτήσης. 
Αν ο αδαής έψαχνε και πάλι στο διαδίκτυο και ύστερα από έρευνα μερικών λεπτών θα διαπίστωνε ότι το αεροδρόμιο της Σκύρου κατ΄εξοχήν στρατιωτικό, διαθέτει εκτός από το σύστημα VOR/DMEκαι το σύστημα TACAN που είναι το αντίστοιχο για τα στρατιωτικά αεροπλάνα το οποίο δύσκολα τίθεται εκτός λειτουργίας και ακόμα πιο δύσκολα δεν μπορούν να τεθούν εκτός λειτουργίας και τα δυο συστήματα ταυτόχρονα. (http://www.greek-airports.gr/periph.htm)

Οι εξειδικευμένοι γνωρίζουν ότι τα αεροπλάνα της πολεμικής και της πολιτικής αεροπορίας χρησιμοποιούν πέρα από τα συστήματα πλοήγησης που βασίζονται πέρα από τα ραδιοσήματα των ραδιοφάρων, άλλα πιο εξελιγμένα συστήματα που ονομάζονται αδρανειακά (I.N.S.)  τα οποία δεν έχουν την ανάγκη των ραδιοφάρων και είναι πολύ μεγάλης ακρίβειας.( απόκλιση από το σημείο επιλογής μόλις λίγα μέτρα!). Αυτά τα συστήματα χρησιμοποιούνται στα αεροπλάνα ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του 1960! 
Επίσης οι εξειδικευμένοι γνωρίζουν ότι ένα σύγχρονο αεροπλάνο μπορεί να πετά με το σύστημα VOR εκτός λειτουργίας. Για τον παραπάνω λόγο. Γιατί το καλύπτουν άλλα πιο εξελιγμένα συστήματα. Με άλλα λόγια το VOR είναι ένα δευτερεύων σύστημα πλοήγησης.

Όπως καταλαβαίνετε πρέπει να είστε επιφυλακτικοί σε τέτοιου είδους δημοσιεύματα.Το καλύτερο σε αυτές τις περιπτώσεις είναι να αναμένουμε τις επίσημες ανακοινώσεις και πορίσματα, τα οποία να τα διαβάζουμε με μεγάλη προσοχή. Όσο και να φαίνεται παράξενο για πολλούς, αναφέρουν την αλήθεια.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου