Κυριακή 2 Σεπτεμβρίου 2018

ΚΟΣΜΙΚΑ ΤΑΞΙΔΙΑ ΚΑΙ ΜΑΖΩΝΑΚΗΣ














Αποφάσισα να κλείσω το φετινό μου καλοκαίρι με μια συναυλία stoner rock. Δυο αγαπημένα συγκροτήματα του ελληνικού κοινού, οι Ουκρανοί Stoned Jesus και οι Βερολινέζοι Samsara Blues Experiment μοιράστηκαν την σκηνή του Fuzz για παραπάνω από 3 ώρες προσφέροντας ένα καταιγισμό από ήχους παίζοντας μια μουσική που οι "ειδικοί" την κατατάσσουν στο Stoner rock. Προσωπικά διατηρώ τις επιφυλάξεις μου για το τελευταίο, ειδικά για τους Samsara Blues Experiment. Γνώριζα τη μουσική των δυο συγκροτημάτων και αποφάσισα να τα ακούσω ζωντανά για να έχω μια πληρέστερη εικόνα. Άλλωστε το χαμηλό αντίτιμο του εισιτηρίου (20 ευρώ) και η τελευταία μέρα του Αυγούστου αποτέλεσαν ένα επιπλέον κίνητρο για το πάρσιμο αυτής απόφασης.

SAMSARA BLUES EXPERIMENT- STONED JESUS

Βρέθηκα στο Fuzz μίση περίπου ώρα πριν την έναρξη της συναυλίας. Τα πράγματα ήταν χαλαρά και ο κόσμος είχε αρχίσει να καταφθάνει. Περιηγήθηκα στο χώρο που πραγματικά είναι πολύ καλός για τέτοιες εκδηλώσεις. Δυο επίπεδα, πολύ καλός ηχητικός εξοπλισμός, μεγάλη σκηνή, καλή οπτική επαφή , μεγάλο μπαρ, καλός κλιματισμός.



STONED JESUS
Στις  8: 45 εμφανίστηκαν οι Stoned Jesus, μπροστά σε ένα κοινό, με μέσο όρο ηλικίας τα 25, το οποίο είχε σχεδόν γεμίσει το κάτω επίπεδο ενώ η προσέλευση του κόσμου συνεχίζονταν. Μέχρι τις 10 ο χώρος είχε γεμίσει. Οι "γέροντες" σαν την αφεντιά μου αποτελούσαν μια ισχνή μειοψηφία.
Το δυναμικό τρίο από την Ουκρανία (κιθάρα-μπάσο-τύμπανα) ζέστανε αμέσως την ατμόσφαιρα. Κλασικός heavy ήχος με πολλά ντεσιμπέλ έντασης. Στη συναυλία παρουσίασαν μερικά κομμάτια από την νέα τους δουλειά,που θα κυκλοφορήσει επίσημα σε λίγες μέρες, με τίτλο Pilgrim. Είναι προφανές ,όπως θα διαβάσετε και παρακάτω, ότι το συγκρότημα έχει μια ιδιαίτερη σχέση με την Ελλάδα. Το βασικό τραγούδι με το οποίο προωθούν τον νέο τους άλμπουμ ονομάζεται Thessalia  και αφορά τις συναυλιακές τους εμπειρίες στην Ελλάδα.  Ο αρχηγός της μπάντας και κιθαρίστας-τραγουδιστής   Ihor Sydorenko ήταν πολύ επικοινωνιακός με το κοινό και συνέδραμε ώστε το κοινό να ενθουσιαστεί ακόμα περισσότερο. Από μουσικής άποψης δεν μπορώ να πω ότι η μπάντα με συγκίνησε. Δεν διέκρινα κάτι το πρωτότυπο αφού η μπάντα αν και έχει 9 χρόνια ζωής δεν ξέφυγε από την χιλιοπερπατημένη οδό γνωστών ριφς που παίζονται δεκαετίες τώρα. Με άλλα λόγια ήταν για μένα μια μέτρια παρουσία. 

Το κλου της βραδιάς.


Λίγο πριν το τέλος του σετ και ενώ το κοινό είχε ανεβάσει τη θερμοκρασία σε ψηλά επίπεδα ακούστηκαν οι πρώτες νότες μιας μπαλάντας και ο τραγουδιστής άρχισε να τραγουδάει στα ελληνικά. Το κοινό απογειώθηκε και μάλιστα άρχισε να τραγουδά μαζί του με μεγάλο ενθουσιασμό. Το τραγούδι κάτι μου θύμιζε αλλά δεν μπορούσα να το γνωρίσω. Έμοιαζε με ...σκυλάδικο! Ξεπερνώντας το δισταγμό μου ρώτησα μια νεαρή κοπέλα που ήταν δίπλα μου και είχε εκστασιαστεί με το τραγούδι, περί τίνος πρόκειται.

Έμεινα άγαλμα όταν άκουσα οτι επρόκειτο για ένα τραγούδι του Γιώργου Μαζωνάκη με τίτλο Σάββατο.
Ψυχρολουσία όχι τόσο για το συγκρότημα όσο για το κοινό που υποτίθεται ότι ακούει ένα είδος μουσικής που είναι πολύ ιδιαίτερη και δεν έχει να κάνει σε τίποτα με τη μουσική του σκυλάδικου ή μήπως τελικά κάνω λάθος και βρίσκομαι εκτός πραγματικότητας; 'Οπως όμως και να το κοιτάξω είναι θλιβερό. 

SAMSARA  BLUES EXPERIMENT

Στις 10:45 ανέβηκαν στη σκηνή το Βερολινέζικο τρίο των Samsara Blues Experiment. Η μετριότητα των Stoned Jesus ξεχάστηκε γρήγορα κάτω από τον καταιγιστικό και γοτθικό ήχο των Γερμανών. Οι Samsara έχουν έναν εκπληκτικό ντράμερ (Thomas Vedder) που αλλάζει με μεγάλη δεξιοτεχνία τους ρυθμούς μέσα σε κάθε τραγούδι. Δίπλα του έχει ένα μπασίστα (Hans Eiselt )που τον ακολουθεί χωρίς να αιφνιδιάζεται φτιάχνοντας έτσι ένα εκπληκτικό ρυθμικό τμήμα που στέκεται άνετα και αυτόνομα πάνω στην σκηνή. Είναι αξιοσημείωτη η ευελιξία με την οποία περνούν από το stoner, το doom, το progressive το jazz fusion και τις ανατολικές κλίμακες του ινδικού ράγκα.
Το ρυθμικό σχήμα το συμπληρώνει και το απογειώνει μερικές φορές η κιθάρα του ιδρυτή και τραγουδιστή του γκρούπ Christian Peter.
Οι Samsara καθήλωσαν το κοινό και το ταξίδεψαν σε ένα κοσμικό ψυχεδελικό ταξίδι που περνούσε από το craut rock, στο space rock, το doom, για να καταλήξει με μαεστρία στις ανατολίτικες κλίμακες της ινδικής ράγκα για να επιστρέψει και πάλι στη δύση με ήχους που θύμιζαν ακόμα και Velvet  ή  πρώιμους Pink Floyd. Με άλλα λόγια ένα ευρηματικό και πρωτότυπο μουσικό ανακάτεμα που θα ήταν ακόμα πιο απογειωτικό αν ο ήχος της κιθάρας ήταν πιο ισορροπημένος και αν δεν μικροφώνιζε μερικές φορές. Και εδώ η ένταση ήταν πολύ ψηλά.Για αυτό και χρειάζονταν μεγάλη προσοχή όταν ο ήχος έφτανε στις υψηλές συχνότητες. Υπήρξαν φορές (ελάχιστες) που ο ηχολήπτης δεν τα κατάφερε να τον τιθασεύσει. 
Το γενικό συμπέρασμα είναι ότι οι Samsara εντυπωσίασαν και έκλεισαν το καλοκαίρι με το καλύτερο τρόπο ανοίγοντας ταυτόχρονα την εποχή του φθινοπώρου (αφού τελείωσαν μετά τα μεσάνυχτα) με τους καλύτερους μουσικούς οιωνούς.


Στα θετικά της βραδιάς ήταν και μια λεπτομέρεια. Τα μέλη και των δύο συγκροτημάτων έστησαν και ξέστησαν τα όργανα τους μόνα τους χωρίς την βοήθεια roadies. Θυμίζοντας άλλες πιο αγνές εποχές που το ροκ -ή όπως αλλιώς πείτε το- δεν είχε γίνει του συρμού και της μόδας. Μια εικόνα που μου άρεσε πολύ.

Τέλος θα δώσω κάποιες επεξηγηματικές σημειώσεις .

 Samsara: κυριολεκτικά σημαίνει «συνεχής κίνηση» και συνήθως μεταφράζεται ως «κυκλική ύπαρξη» ή «κύκλος της ύπαρξης». Στο Βουδισμό, ο όρος Samsara αναφέρεται στον αέναο κύκλο της γέννησης και του θανάτου που έχει δημιουργηθεί από την εμμονή στον εαυτό και τις εμπειρίες της ζωής – συγκεκριμένα, την διαδικασία της επ αναγέννησης εντός των έξι σφαιρών ύπαρξης. 


Το Stoner rock (ή Stoner metal) είναι είδος μουσικής που συνδυάζει στοιχεία των heavy metalψυχεδελικού ροκblues rockacid rock και doom metal. Δημιουργήθηκε στις αρχές της δεκαετίας του '90 στην Καλιφόρνια των Ηνωμένων Πολιτειών με βασικούς συντελεστές τα συγκροτήματα Kyuss και Sleep. Έχει τις ρίζες του στη μουσική των Black Sabbath και των Led Zeppelin, σε συνδυασμό με το ψυχεδελικό ροκ της δεκαετίας του '60.

Doom metal είναι ακραίο είδος της heavy metal μουσικής, που αναπτύχθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Μεγάλη Βρετανία στις αρχές της δεκαετίας του '70, επηρεασμένο από την μουσική των Black Sabbath και εξελίχθηκε στις αρχές της δεκαετίας του '80 και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού.
Η κιθάρα και το μπάσο είναι συνήθως χαμηλά ρυθμισμένα παίζοντας σε χαμηλές νότες με έντονη παραμόρφωση. Τα πλήκτρα χρησιμοποιούνται στο Doom Metal, αν και τα βασικά όργανα είναι η κιθάρα, το μπάσο και τα τύμπανα, με τον ρυθμό να είναι ιδιαίτερα αργός.

Jazz fusion (ελληνικά “σύντηξη”), σαν μουσικό είδος, έχει τις ρίζες στο pop και rock της δεκαετίας του '60, αλλά και σε άλλα ρεύματα όπως η soul, το funk και το R&Β. Δημιουργήθηκε στα τέλη της δεκαετίας του '60 σαν ένα κράμα jazz και rock. 


Krautrock: (Γερμανικό ροκ)είναι μια εκλεκτική και συχνά πολύ πρωτότυπη μίξη Αγγλικού και Αμερικανικού μετά-ψυχεδελικού jamming και progressive rock, η οποία δανείζεται ιδέες από τη σύγχρονη πειραματική κλασική μουσική (ειδικά από το συνθέτη Karlheinz Stockhausen, με τον οποίο, για παράδειγμα, είχαν μελετήσει οι Irmin Schmidt και Holger Czukay, μέλη των Can) και έχει πολλές επιρροές από νέες κατευθύνσεις που είχαν προκύψει στη jazz των δεκαετιών του 1960 και 1970. 

Space rock: διαστημικό ροκ, είναι ένα είδος ροκ μουσικής που χαρακτηρίζεται από χαλαρές και μακρές δομές τραγουδιού με επίκεντρο τις οργανικές υφές που τυπικά παράγουν έναν υπνωτικό, αλλόκοτο ήχο.


πηγή πληροφοριών : Wikipedia

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου